Jak usunąć swoje konta z popularnych aplikacji. Praktyczny poradnik

Początek listopada to zazwyczaj czas, w którym zatrzymujemy się na moment i wspominamy bliskich, których już z nami nie ma. W dzisiejszym cyfrowym świecie jednak zostają po nas nie tylko wspomnienia, ale również bardzo liczne ślady cyfrowe. Warto zawczasu zadbać o to, co ma się z nimi stać po naszym odejściu. To będzie praktyczny wpis, który z jednej strony pokaże Ci jak usunąć konto z serwisu, z drugiej jak zadbać o porządek w swoich zasobach już po śmierci. Przyjrzymy się najpopularniejszym platformom.

Google

Tu możesz wybrać czy chcesz usunąć całe konto czy tylko wybrane usługi.

Jeśli decydujesz się na tę pierwszą opcję, to warto zaznaczyć, że usuwając konto Google tracisz wszystko, czyli maile, pliki na dysku Google Drive, kupione filmy i aplikacje w Google Play, kalendarze itp.

Żeby usunąć konto, wchodzisz w zakładkę “Dane i prywatność”, zjeżdżasz na sam dół ekranu i wybierasz opcję “usuń konto” i dalej postępujesz zgodnie z instrukcjami od Google żeby dokończyć proces.

W tym samym miejscu (Zakładka “Dane i prywatność”) jest też opcja “Określ, co ma się stać z Twoimi danymi”. W tym miejscu wybierasz co ma się zadziać, gdy Twoje konto Google przestanie być aktywne. Możesz albo udostępnić komuś dostęp do konta, albo wybrać po jakim czasie od momentu, gdy stanie się ono nieaktywne Google będzie miało je usunąć. I też wchodząc w tę zakładkę postępuj zgodnie z instrukcjami i określ co i kiedy ma się zadziać z Twoim kontem po ustaniu na nim aktywności.

Facebook

Tu również jest w miarę prosto. Chcąc usunąć swój profil wchodzisz na Facebooka, przełączasz się na swój profil. Nad polem do wpisania nowego posta klikasz w trzy kropki, wchodzisz w opcję: “Ustawienia profilu i oznaczania”, dalej w “Twoje informacje na Facebooku” i na samym dole ekranu w “Dezaktywacja i usuwanie konta”. Facebook pozwala albo czasowo wyłączyć konto, albo na stałe je usunąć. Ta pierwsza opcja niejako zamraża Twój profil. Stajesz się niewidoczny, ale Twoje dane nadal są na Facebooku. W dowolnym momencie możesz się zalogować i powrócić do Facebooka. Jeśli zdecydujesz się na usunięcie, to wtedy takiej możliwości nie ma. Wszystkie Twoje dane z Facebooka i Messengera zostaną bezpowrotnie usunięte. Facebook jednak daje kilka dni na “przemyślenie” tej decyzji. Jesli od momentu kliknięcia, że chcesz usunąć konto do wyznaczonej przez Facebooka daty jego usunięcia zalogujesz się na swój profil, proces usuwania zostanie przerwany.

Facebook również zadbał o to, co ma się stać z Twoim kontem po śmierci. Tu Facebook daje dwie możliwości. Pierwsza z możliwości jest taka, że ustanawiasz tzw. “Opiekuna konta”, który dostanie możliwość przypięcia w Twoim profilu posta, zmiany zdjęcia profilowego i w tle, odpowiadania na zaroszenia do grona znajomych, weryfikowania znaczników czy usunięcia Twojego konta. Facebook zaznacza też, że uprawnienia opiekunów może zmieniać lub dodawać im nowe. Druga możliwości jest taka, że zgłaszasz Facebookowi chęć usunięcia Twojego konta po śmierci. W tym drugim przypadku jednak Facebook nie precyzuje kiedy to konto zostanie usunięte i jak należy potwierdzić śmierć.

Żeby odnaleźć tę opcję klikasz w swoje zdjęcie profilowe, wchodzisz w “Ustawienia i prywatność”, dalej w “Ustawienia” i tam masz opcję: Ustawienia statusu „In memoriam”. Wchodzisz w tę zakładkę i postępujesz zgodnie z instrukcjami opisanymi przez Facebooka.

Instagram

Podobnie jak na Facebooku możesz albo dezaktywować swój profil, albo trwale go usunąć. Zasady i różnice są identyczne jak w przypadku profilu na Facebooku. Ścieżka do usunięcia konta jest jednak inna. Jeśli chcesz trwale usunąć swoje konto, przejdź na tę stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami. Jeśli nie jesteś zalogowany na Instagram, najpierw zostaniesz poproszony o to, żeby się zalogować.

Podobnie z kontem po śmierci. Możesz nadać status “In memoriam” – wtedy wypełnij ten formularz lub poprosić o usunięcie konta zmarłej osoby – wtedy wypełnij ten formularz. W jednym i drugim przypadku będą Ci potrzebne:

  • akt urodzenia zmarłej osoby,
  • akt zgonu zmarłej osoby,
  • zgodny z lokalnym prawem dokument potwierdzający pełnomocnictwo przedstawiciela zmarłej osoby lub wykonawcy testamentu.

I dopiero jak masz te informacje, możesz wypełnić formularz.

Tik Tok

Ta platforma nic nie pisze o tym jak zadbać o konto użytkownika po śmierci. Zostaje więc samodzielnie o to zadbać. Usunięcie konta tu jest jednak stosunkowo łatwe. Wystarczy przejść do swojego profilu, kliknąć w poziome kreski w prawym górnym rogu, wejść w „Ustawienia i Prywatność”, potem wejść w „Zarządzanie kontem”, potem w „Dezaktywuj lub usuń konto” i potem w „Trwale usuń konto”. I jak tam się już znajdziesz, to dalej postępuj zgodnie z instrukcją

Microsoft

Tutaj jest w zasadzie prosta sprawa. Konto po dwóch latach braku aktywności zostanie automatycznie zamknięte. Jeśli jednak chcesz samodzielnie zamknąć konto, a nie masz danych do logowania, to musisz skontaktować sie z Microsoft. Nie piszą nic bardziej konkretnego na ten temat poza informacją, że dbanie o prywatność użytkowników jest dla nich bardzo ważna.

Jeśli samodzielnie chcesz usunąć konto Microsoft wchodzisz na stronę: aka.ms/closeaccount

Dostaniesz się na stronę, gdzie zostaniesz poproszony o “przygotowanie” swojego konta do zamknięcia np. przez zamknięcie wszystkich subskrypcji czy pobranie danych. Gdy to już zrobisz, to postępuj dalej zgodnie z instrukcjami podanymi na stronie.

Apple

Apple podobnie jak Facebook wprowadził funkcję “Opiekuna konta”, który po naszej śmierci będzie mógł otrzymać dostęp do konta. Przyznać taki dostęp możesz zarówno z poziomu iPhone, jak i iPada czy Macbooka. Wystarczy wejść w Ustawienia, potem funcję “hasło i ochrona”, a następnie postępować zgodnie z instrukcjami podanymi przez producenta. Po ustanowieniu opiekuna pojawi się dostęp do “Klucza dostępu” dla tego opiekuna. Można mu go wysłać lub wydrukować i trzymać gdzieś w wersji fizycznej. Opiekun konta będzie potrzebował tego klucza wraz z aktem zgonu do tego, żeby dostać się na konto.

Aby usunąć konto Apple, wejdź na stronę appleid.apple.com, po zalogowaniu wejdź w zakładkę prywatność, kliknij w kafelek “Twoje Dane” i po przejściu na zakładkę “Dane i prywatność” kliknij w link “poproś o usunięcie konta” na samym dole strony. Po wejściu na tę stronę postępuj zgodnie z instrukcjami. Zanim jednak to zrobisz, usuń z konta wszystkie swoje urządzenia, wygaś aktywne subskrypcje itp.

Inne konta

Ta lista mogłaby być naprawdę długa, bo na co dzień korzystamy z bardzo wielu aplikacji, Spotify, Netflix, aplikacje „To do”, narzędzia webowe np. Canva itp. Nie sposób zebrać w jednym miejcu wszystkiego, dlatego w podsumowaniu polecam stworzenie tzw. czerwonej teczki – najlepiej w formie fizycznej. W posiadaniu “czerwonej teczki” chodzi o to, żeby zebrać w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje “na wszelki wypadek”. Dostępy do konta, informacje gdzie mamy ulokowane oszczędności, loginy i hasła do aplikacji i narzędzi i wszystko to, co uważamy, że po naszej śmierci może okazać się potrzebne dla naszych bliskich.

Jeśli jednak boisz się, że taka teczka wpadnie w niepowołane ręce, to zamiast loginów do banku mogą tam być np. informacje, że IKE mam w tym funduszu, akcje w innym, umowy są w kancelarii X itp. Czerwona teczka to taka mapa drogowa dla bliskich, żeby zamiast szukać i domyślać się gdzie co jest, mieli czarno na białym podane wszystkie niezbędne informacje. W ten sposób łatwiej dostaną się do oszczędności czy będą mogli zalogować się na Twoje konta i je pousuwać.

Z kronikarskiego obowiązku muszę na koniec dodać, że z ideą czerwonej teczki zetknąłem się pierwszy raz u Marcina Iwucia z podcastu “Finanse Bardzo Osobiste”.

Warto też odnotować, że nie wszystkie serwisy udostępniają możliwość samodzielnego usuwania konta. Czasm, jak np. w przypadku Tidala, trzeba napisać na ich support. Wszystko jednak jest do zrobienia.

Jeśli czytasz to zdanie to dziękuję Ci bardzo za dotarcie do końca. No i jeżeli ta treść okazała się dla Ciebie wartościowa, podziel się nią ze znajomymi.

Zapraszam też do obserwowania mnie w mediach społecznościowych: TwitterInstagram, LinkedinFacebook.

Poznajmy się

Cześć, nazywam się Marcin Osiak. Od blisko dwóch dekad zajmuję się szeroko pojętym marketingiem. Mam za sobą pracę w zarówno w mediach, jak i wielu firmach, od startupów po duże globalne brandy kończąc. Od kilku lat pomagam przedsiębiorcom rozwijać ich marketing, dlatego jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który z jednej strony podejmie się realizacji działań marketingowych dla Twojej firmy, a z drugiej podpowie jak pewne procesy poukładać żeby zwiększyć sprzedaż w swojej firmie – zapraszam.


Scroll to Top