5 zasad skutecznej reklamy na Facebooku

5 zasad skutecznej reklamy na Facebooku

Marki aby były widoczne, muszą dziś korzystać z reklamy na Facebooku. Na tym portalu jest każdy, więc skuteczniejszego sposobu, aby przebić się do swoich klientów nie ma. Form i możliwości uruchomienia reklamy na Facebooku jest wiele. Jak się w tym wszystkim nie pogubić i którą z nich wybrać, aby być najbardziej efektywnym?

Pierwsza zasada reklamy na Facebooku – wybierz cel

 

Pierwsza zasada skutecznej reklamy na Facebooku - wybierz cel

W tym miejscu zostaje podjęta pierwsza z ważnych decyzji odnośnie tego, jak będzie pracowała reklama na Facebooku. Chcąc zyskać nowe polubienia strony wybieramy cel Aktywność. Chcąc skierować użytkowników do swojego produktu poza Facebookiem – najlepszym wyborem będzie cel Ruch. Chcąc zrealizować inny cel – wybieramy inny, odpowiednio dobrany cel. Jak widać na powyższym zrzucie, możliwości jest wiele. Wiedząc co chcemy osiągnąć emitując reklamy FB Ads w tym miejscu definiujemy cel swojej kampanii.

Ciekawą pozycją jest cel Pozyskiwanie kontaktów, dzięki realizacji którego reklamodawca może pozyskać bezpośrednich klientów dla swojego produktu. Elementem reklamy kontaktowej jest specjalnie przygotowany formularz kontaktowy, który trafia bezpośrednio do firmy. Wykorzystanie reklam kontaktowych to zdecydowanie temat na oddzielny wpis.

Druga zasada reklamy na Facebooku – określ dokładnie swoją grupę docelową

 

druga zasada skutecznej reklamy na Facebooku - wybierz odbiorców

Wiedząc już jaki jest cel reklamy na Facebooku w kolejnym etapie określamy jej odbiorców. Tu podejmuje się decyzje o tym, w jakiej lokalizacji ma się emitować reklama, a także kto ma ją zobaczyć. Wybierać możemy osoby na podstawie wielu czynników, od danych demograficznych jak wiek, płeć, status związku, przez aktywności cyfrowe (np. administratorzy stron na Facebooku) po zainteresowania. Zdziwicie się, jak dużo Facebook wie o swoich użytkownikach.

Trzecia zasada reklamy na Facebooku – kiedy, gdzie i za ile

 

trzecia zasada skutecznej reklamy na Facebooku - wybierz umiejscowienia i budżet

Wiedząc już jaki jest cel i grupa odbiorców reklamy na Facebooku w kolejnym etapie wybieramy gdzie ta reklama się wyświetli. Może tylko na Facebooku, może na Facebooku i na Instagramie, może w postach lub relacjach, tylko na komputerach, tylko na urządzeniach mobilnych, tylko pod wybranym systemem operacyjnym itp. Znów – Facebook daje dużo możliwości, aby reklamy były jak najbardziej precyzyjnie wycelowane.

Protip
Nie trzeba mieć konta na Instagramie, żeby emitować tam reklamy. Na potrzeby kampanii Facebook tworzy protezę profilu na podstawie nazwy i zdjęcia profilowego z Facebooka.

Ile wydać na reklamy na Facebooku? To zależy. Czasem skuteczną kampanię można zrealizować już za naprawdę niewielkie kwoty. Ustalając budżet (dzienny lub całkowity) wybieramy też czy będziemy płacić Facebookowi za wyświetlenia czy np. za kliknięcie w link. Możemy też wybrać, czy reklamy na Facebooku będą emitowane cały czas czy wg ustalonego harmonogramu.

Czwarta zasada reklamy na Facebooku – stwórz przyciągającą kreację

 

czwarta zasada skutecznej reklamy na Facebooku - kreacja reklamowa

Tu wybieramy jak będą wyglądać nasze reklamy na Facebooku. Tworząc materiał mamy wpływ na każdy element posta. Tytuł i lead też można ustawić własny, nie trzeba bazować na tym, który zaciągnie się z linku. Do reklamy na Facebooku można też wykorzystać post, który był już wcześniej opublikowany na stronie.

Piąta zasada reklamy na Facebooku – monitoruj swoich użytkowników i twórz niestandardowe grupy odbiorców

 

piąta zasada skutecznej reklamy na Facebooku - poznaj swoich użytkowników

Grupy odbiorców można tworzyć tak, jak pokazałem w trzeciej zasadzie reklamy na Facebooku lub stworzyć własne – na podstawie aktywności użytkowników na naszych stronach na Facebooku, stronach internetowych czy aplikacjach. Dzięki temu możemy emitować reklamę np. tylko osobom, które polajkowały któryś z naszych postów w ciągu ostatniego miesiąca lub takim, które odwiedziły konkretną zakładkę na stronie www. Możliwości tworzenia specjalnie wyselekcjonowanych grup odbiorców jest naprawdę wiele. Dzięki temu emitując reklamy na Facebooku możemy czuć się jak snajper, celujemy tylko w te osoby, które są naszymi klientami. Pozostali nawet nie zobaczą naszych komunikatów – bo i po co.

Podsumowując

Realizując dla klientów reklamy na Facebooku często słyszę pytanie jak drogo to kosztuje. Zawsze wtedy mówię, że skuteczną kampanię lokalną można wyemitować już nawet za 20zł. Wszystko zależy od tego jak wybierzemy grupę docelową. Reklamy na Facebooku podobnie jak te w Google emitują się na zasadzie aukcji. Jeśli kilku reklamodawców chce w tym samym czasie wyświetlić swój materiał tym samym odbiorcom, wtedy stawki za kliknięcie czy za 1000 wyświetleń rosną. Im lepiej sprofilowana grupa odbiorców, tym lepiej – no chyba, że puszczamy ogromną kampanię zasięgową dla globalnej marki ;).

Realizując reklamy na Facebooku ciężko jest też ustalić średnie stawki za polubienie strony czy za kliknięcie. Jak wyżej, na stawkę wpływa zbyt wiele zmiennych, żeby można było ustalić jedną uśrednioną kwotę dla wszystkich. Realizując kampanie tej samej marki do tych samych grup odbiorców z czasem pozwolą nam określić średnie stawki dla danego klienta. Warto jednak wiedzieć, że różne branże czy różne lokalizacje, a nawet czas emisji – wszystko ma wpływ na kwotę oferty.

Jako skuteczny marketer wyemitowałem kilkaset kampanii na Facebooku za kwotę ponad 100 tys. złotych dla klientów z bardzo wielu branż. To wystarczający poligon doświadczalny do tego, aby dobrze poznać wszystkie sztuczki i mechanizmy, jakie są dostępne w managerze reklam na Facebooku i potem skutecznie je wykorzystywać. I z jednej strony wiedza o tym, co Facebook wie o użytkownikach jest przerażająca (badania wskazują, że wystarczy 80 razy zareagować na jakiś post i Facebook już wtedy lepiej zna użytkownika niż jego współmałżonek), z drugiej to bardzo potężny oręż w walce o nowych klientów. Kto raz spróbował wyemitować dobrze przygotowaną kampanię FB Ads ten wie, że jest to jedna z najbardziej skutecznych form dotarcia do klientów.

Marcin Osiak

O programie Marcin Osiak

Piszę, gadam, podpowiadam i siedzę w mediach społecznościowych :)