62% młodych internautów wykorzystuje social media jako źródło newsów

To, że konsumpcja mediów nieustannie się zmienia jest naturalne. Internet miał zabić prasę, telewizja – kino, itd. Jak dotąd nic takiego się nie stało. Niemniej na naszych oczach znów zmienia się to, w jaki sposób ludzie czerpią informacje o otaczającym ich świecie. Ostatnio w moje ręce wpadł artykuł, w którym jest napisane, że aż 62% młodych internautów jako źródło informacji wykorzystuje social media.

About 6-in-10 Americans get news from social media

Sporo, prawda? Wydawcy mają o czym myśleć. Ale czy Facebook jest królem newsów w social media? Otóż okazuje się, że w USA niekoniecznie. Spośród amerykańskich użytkowników tego serwisu 66% badanych przyznało, że jest on dla nich źródłem newsów. Użytkownicy Reddita aż w 70% deklarują, że serwis służy im właśnie do tego. Trzecim medium, które użytkownicy wykorzystują do pozyskiwania newsów jest Twitter (59% użytkowników Twittera przyznało, że do tego on im służy).

Ale, jak się okazuje, użytkownicy tych serwisów nie zawsze z premedytacją wchodzą do social media po newsy. W przypadku Facebooka i Instagrama otrzymują je niejako przy okazji, zresztą zobaczcie kolejny wykres:

Instagram, Facebook and YouTube news users most likely to happen upon news online, but LinkedIn, Twitter and Reddit news users are more evenly divided between news seekers and non-seekers

Czy w Polsce jest podobnie?

A i owszem, choć poniższy wykres pochodzi z innego źródła i nie dotyczy jedynie młodych ludzi, to udział mediów społecznościowych w konsumpcji mediów w naszym kraju jest na najwyższym poziomie spośród sześciu państw badanych przez Reutersa.

plmedia

źródło: Reuters Institute for the Study of Journalism

Z raportu Reutersa wynika, że sześciu na dziesięciu internautów w Polsce newsy konsumuje w mediach społecznościowych.

Social media to od dawna nie jest już tylko „linkownia” i miejsce do autopromocji wydań „tradycyjnych”. Jest to miejsce do świadomego budowania zasięgu i zaangażowania. A jeśli wydawnictwo chce być tam, gdzie jego odbiorcy, w hierarchii redakcji powinno dla mediów społecznościowych nadać taką samą rangę, jak antena TV, papier czy własny serwis online. Użytkownicy i tak już tam są, ponieważ wszystko mają w jednym miejscu – łącznie z transmisjami na żywo z ważnych wydarzeń, które jeszcze kilka lat temu były przeznaczone jedynie dla stacji telewizyjnych.

W mojej ocenie udział mediów społecznościowych w medialnym torcie będzie coraz ważniejszy, bo dla coraz większej liczby ludzi – zwłaszcza młodych jest to jedno z niewielu miejsc, które odwiedzają w sieci. Jako przykład przytoczę rozmowę, jaką miałem okazję kilka miesięcy temu przeprowadzić z nastolatkami. Na moje pytanie o to, skąd czerpią informacje i gdzie szukają newsów, odpowiedź była jedna – Facebook.

I choć dla nas (np. dla mnie – osoby w wieku 30+) media społecznościowe w urządzeniu mobilnym to zazwyczaj ekran nr 2, który często mam pod ręką gdy oglądam wiadomości czy czytam gazetę – to dla młodych ludzi jest to podstawowe źródło informacji, czy mówiąc obrazowo – ich centrum dowodzenia światem.

Czy media społecznościowe będą kiedyś liderem takich rankingów? Dziś pewnie nie ma osób, które znają odpowiedź na to pytanie. W mojej ocenie jednak jest to możliwe, ponieważ z każdym pokoleniem konsumpcja mediów się zmienia i wydawcy, którzy chcą być blisko czytelników muszą stawiać na te kanały dystrybucji informacji, które są najważniejsze dla ich czytelników.

Potrzebny Ci copywriter?

Marcin Osiak

O programie Marcin Osiak

Piszę, gadam, podpowiadam i siedzę w mediach społecznościowych :)